30. Waarom zijn er bij ons geen schoenenpoetsers? - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cornelis Hertog - WaarBenJij.nu 30. Waarom zijn er bij ons geen schoenenpoetsers? - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cornelis Hertog - WaarBenJij.nu

30. Waarom zijn er bij ons geen schoenenpoetsers?

Door: keesinegypte

Blijf op de hoogte en volg Cornelis

19 Januari 2012 | Egypte, Caïro

Omdat ik in de periode dat ik in het klooster verbleef een paar keer met mijn gastenbroeder de woestijn in ben geweest, zagen mijn schoenen er niet al te best uit. Er zat veel hardnekkig fijn stof op – u weet wel, dat stof dat in de rimpels en poriën gaat zitten – en omdat je in de woestijn natuurlijk door oneffen terrein loopt, waren de neuzen ook behoorlijk ruw geworden.
Van de week ben ik – op weg naar het cafetaria om falafel te halen – langs de plaats gelopen waar meestal wel een schoenenpoetser zit. Een schoenenpoetser zit op zijn hurken achter een door een ongeoefende hand in elkaar getimmerd kastje (een soort houten gereedschapskist) met in het midden een handvat. Als klant word je geacht je voet-met-schoen op een deksel links of rechts van het handvat of (bij gebrek aan een deksel) op het handvat zelf te zetten.
Om geharrewar achteraf te vermijden vroeg ik de schoenenpoetser of hij voor drie Egyptische pond mijn schoenen wilde poetsen. Dat dat de standaardprijs voor een poetsbeurt is had ik inmiddels immers al geleerd. Hij schudde zijn hoofd en wees met een wat meewarige blik op mijn schoenen. Zo van: meneer, moet u kijken hoe uw schoenen er uit zien! Daar heb ik echt wat meer tijd voor nodig dan normaal en dat kost natuurlijk ook meer. Hij noemde een prijs van vijf pond en ik ging zonder morren akkoord.
Ik moet zeggen: hij heeft zijn werk voortreffelijk gedaan. Mijn schoenen glommen na afloop bijna alsof ik ze zojuist nieuw gekocht had. Dat hij niet zomaar een knoeier was die bij gebrek aan beter maar wat schoenen poetste, liet hij tijdens het poetsen duidelijk merken. Verschillende keren wierp hij wanneer hij aan een nieuwe ronde begon, de borstel met een elegante boog in de lucht en ving hem met grote trefzekerheid weer op.
Dat hij met de getoonde toewijding mijn schoenen poetste was niet vanzelfsprekend. Toen ik aan kwam lopen zat hij namelijk tegen de muur naast een koffiehuis en was in gesprek met een aantal klanten die op stoelen hun koffie of thee zaten te drinken. Terwijl hij met mijn schoenen bezig was stond een van de klanten van het koffiehuis op en ging weg, maar drukte hem in het voorbijgaan de drie ponden in de hand die hij hem blijkbaar nog schuldig was voor een poetsbeurt.
Ik heb hem toen hij klaar was, een pond extra gegeven en bovendien verraste ik hem door mijn hand uit te steken en hem hartelijk voor de verleende diensten te bedanken. Hij was er duidelijk niet op berekend om op een dergelijke manier door een klant – en dan ook nog een buitenlander – bedankt te worden, maar het deed hem zichtbaar goed.
Terwijl ik verder liep vroeg ik me af waarom wij eigenlijk geen schoenenpoetsers (meer) kennen. Het zou zoveel eenvoudiger zijn. Al was het alleen maar omdat dan niet in elk huishouden één of meer (voor de verschillende kleuren schoensmeer) borstel(s), doek(en) en sponsje(s) aanwezig hoeven te zijn, en verder schoensmeer en vet in diverse kleuren en kwaliteiten. Bovendien moet ik eerlijk toegeven dat ik altijd behoorlijk zit te stuntelen als ik mezelf er weer eens toe zet om schoenen te poetsen. Daarbij zou het de levensduur van onze schoenen zeer ten goede komen wanneer ze regelmatiger gepoetst werden – regelmatiger in ieder geval dan de mijne.
Zou ik minister Kamp van Sociale Zaken eens een emailtje sturen?

  • 19 Januari 2012 - 19:18

    Willemienk:

    Wat een goed idee van die schoenenpoetsers Kees.
    Moeten we hier lanceren want de jongeren zullen te maken krijgen met werkeloosheid en kunnen hun droombaan wel vergeten.
    De crisis slaat toe overal. In Egypte zal het niet beter zijn , denk ikGeniet van je glimmende schoeisel
    Tot de volgende mail

  • 19 Januari 2012 - 23:00

    Henk Smit:

    Leuk verslag over de schoenpoetser. De verhalen zou je bijna bundelen.
    Door verhuizing (!) naar Dishoek, niet richting Strandweg, maar Drie Turkenlaan (Nel en ik zijn nog steeds samen, hoor!), zijn er twee schoenpoetsdozen gesaneerd. Met wat over is, kon je zo beginnen!!!
    In de gemeente gaat het, zoals het altijd gaat: "Het zit mee en soms tegen."
    De bazaar is op 21 april a.s. Oh, daar is de tweede gesaneerde doos terecht gekomen." Dus poets met pit, neem schoensmeer van Smit".
    Dominee nog een goede daar en we zijn benieuwd naar uw bevindingen over de Koptsche kerk.

  • 21 Januari 2012 - 11:58

    Hans En Robert:

    Beste Kees,

    Wat is het ontzettend leuk om via de nieuwe techniek op de hoogte te blijven van je doen en laten in Egypte.
    Wij hopen dat je er nog steeds van geniet. Alles gaat hier bijna goed, maar we missen je wel.
    Hans heeft bericht ontvangen uit het EMC dat hij na 2 jaar weer naar het buitenland mag en wij hebben een rustige reis naar Taba aan de Rode Zee in Egypte geboekt voor eind april. Zo'n ontzettend saai resort waar je over schreef, zodat wij onze schoenen niet hoeven te laten poetsen, alleen onze snorkelset afwassen, maar misschien is daar ook wel iemand voor, voor een paar pond. (grapje). Veel leerzame momenten en ook wij tellen af naar je terugkomst. Groet, Hans en Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cornelis

Actief sinds 11 Nov. 2011
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 36915

Voorgaande reizen:

14 November 2011 - 24 Februari 2012

Mijn eerste reis naar Egypte

Landen bezocht: