24. Bonen, linzen en kapucijners - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cornelis Hertog - WaarBenJij.nu 24. Bonen, linzen en kapucijners - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cornelis Hertog - WaarBenJij.nu

24. Bonen, linzen en kapucijners

Door: keesinegypte

Blijf op de hoogte en volg Cornelis

30 December 2011 | Egypte, Caïro

Zoals u weet, als u mijn eerdere weblogs gelezen heeft, heb ik Caïro een dongel gekocht (dat is een instrumentje dat je in een 'stopcontact' van de computer stopt en waarmee je dan in het internet kunt) en prepaid 'beltegoed' voor twee gigabyte. Het probleem was alleen dat de dichtstbijzijnde zendmast van de aanbieder van wie ik het 'beltegoed' had gekocht, tien kilometer hiervandaan staat. Het was daarom steeds heel moeilijk om een verbinding met het internet te krijgen. Het weer speelde duidelijk een rol, en sowieso moest ik op een heel bijzonder plekje gaan staan dat Anba Benjamin me gewezen had. Maar het kwam herhaaldelijk voor dat er een verbinding opgebouwd werd, die vervolgens na enkele minuten zonder een voor mij herkenbare oorzaak wegviel.
Nu wil het geval dat hier op het terrein van het klooster een grote zendmast staat van een andere aanbieder. Alleen – van die aanbieder had ik geen 'beltegoed'. Maar nu heeft Anba Da'oed, mijn gastenpater, de chauffeur van het klooster bij het boodschappendoen een dongel met 'beltegoed' van die andere aanbieder mee laten brengen, van wie de zendmast hier op het terrein staat. Weliswaar staat die zendmast vanuit mijn kamer gezien, direct achter de grote kerk die tegenover het terrein met de gastenverblijven van de abt / bisschop staat, zodat de ontvangst van het signaal in mijn kamer matig is. Maar als ik enkele tientallen meters het terrein op loop, heb ik een uitstekende en stabiele verbinding. Nu kan ik dus ook weer emails beantwoorden en met mijn vrouw en de kinderen skypen (= bellen via de computer).
Wat heeft dit nu met de peulvruchten te maken die in de titel van dit weblog genoemd worden? Niets, maar ik wilde u er even van op de hoogte stellen omdat u misschien verbaasd was dat mijn volgende weblog of mijn antwoord op uw email zo lang op zich liet wachten.

Toen ik door een paar mensen van het 'landelijk dienstencentrum' van de Koptische kerk naar dit klooster gebracht werd, vertelden ze me onderweg dat ik wel veel bonen te eten zou krijgen. Volgens hen was dat namelijk – misschien niet persé voor iedereen het meest favoriete, maar wel – het meest gangbare eten in het klooster. Toen we hier aankwamen, werden we met een maaltijd ontvangen, en de aankondiging van mijn begeleidsters leek te worden bevestigd: we kregen linzensoep ('dat rode, dat rode daar', voor de echte bijbelkenners – voor de minder bijbelvaste lezers: zie Gen 25:29vv.) en kapucijners voorgeschoteld.
Hoe is uw persoonlijke relatie met kapucijners? De mijne is een beetje dubbel. Bij mij thuis werden ze in de winter van tijd tot tijd gegeten, met uitgebakken spekjes. De smaak vind ik niet slecht (hij lijkt wat op die van bruine bonen), maar waar ik als kind altijd een hekel aan had waren de velletjes. Die gingen soms zo vervelend tegen je huig plakken en als ze dan los kwamen en dieper in je keel schoten, kriebelden ze daar op zo’n manier dat je even dacht dat je moest overgeven. Verder had ik de indruk dat kapucijners voor mijn ouders een soort nostalgie-eten waren, want we aten ze niet vaak. Ik vestig mijn hoop nu op onze onvolprezen hobby-kokkin Cornélie van de Reepe van wie ik weet dat ze mijn weblog volgt. Hopelijk heeft ze een recept voor ons dat kapucijners op slag tot ons aller lievelingsgerecht maakt!
Maar goed, in het klooster zouden bonen dus zo’n beetje mijn standaard voedsel worden, en dat drie weken lang. Als die bonen in het merendeel van de gevallen kapucijners zouden blijken te zijn, zag ik mijzelf in mijn verbeelding moeiteloos alle monniken verslaan, wat het vasten betreft.
Maar het bleek gelukkig heel anders te zijn dan mijn begeleidsters aangekondigd hadden. Anba Benjamin is echt een goede kok die zeer afwisselend kookt, en bonen krijg ik maar zelden. Een enkele keer linzensoep, en die is zodanig van smaak dat ik begrip voor Ezau begin te krijgen (al is het hele eerstgeboorterecht voor één schaal linzensoep wel een beetje een hoge prijs). U begrijpt daarom dat ik mijn hart vasthield toen ik afgelopen zondag van hem hoorde dat hij er even tussenuit ging. Nu is zijn Engels is niet erg sterk. Het reikt niet veel verder dan: "Hello, my friend, how are you today? Fine?" Uit wat hij zei maakte ik op dat hij pas met (het orthodoxe) Kerstmis weer terug zou komen, net twee dagen nadat ik weer terugga naar Caïro.
Mijn eten kreeg ik de afgelopen dagen van Michaël. Michaël is een albino die hier op het terrein rondloopt en kleine klusjes doet. Hij is zoiets als poortwachter en manusje van alles. Laat ik me voorzichtig uitdrukken en zeggen dat hij wat betreft zijn kookkunsten over een verbluffend grote ruimte voor verbetering beschikt. Ik kreeg de eerste avond een schoteltje tonijn uit blik, een schoteltje met rijst en een schoteltje met een in schijfjes gesneden tomaat. De tweede avond kreeg ik hetzelfde, maar dan zonder de tomaat, en de derde avond kreeg ik de tonijn met aardappelpuree. Alles koud, overigens, maar hier in Egypte heeft 'warm' eten volgens mij sowieso een andere betekenis dan bij ons. Lauwwarm is ook al mooi, en waarom zou je je eten eigenlijk niet meteen gebruiken om wat af te koelen? Buiten is het meestal toch al warm genoeg. Een beetje zoals wij ’s zomers een ijsje eten, zeg maar.
De tonijn was trouwens al dood toen hij op mijn bord kwam, en over de doden niets dan goeds. Maar ik heb mijzelf veertig jaar lang met veel succes voorgehouden dat ik niet van vis houd, en dan is de overgang nogal abrupt wanneer je van de ene op de andere dag op een strikt tonijndieet gezet wordt. Niettemin heb ik inmiddels ontdekt dat het een tragisch misverstand van mijn kant was, te geloven dat ik geen vis-eter ben. Mijn absolute lievelingseten is het weliswaar nog steeds niet, maar het is beslist geen straf meer voor me om vis voorgeschoteld te krijgen.
Hoe het ook zij, gisteren kwam Anba Benjamin tot mijn grote vreugde weer het terrein opgelopen. Mijn vreugde had overigens beslist niet alleen betrekking op het eten, want hij is gewoon een ontzettend aardige kerel.
Gisteravond kreeg ik van Anba Benjamin ... tonijn opgediend. Maar ditmaal in een overheerlijk tomatensausje, met pasta en diverse bijlagen. Zou het blik nu leeg zijn?

Iedereen een gezegend 2012 toegewenst. In het nieuwe jaar hoop ik velen van u weer in levenden lijve te mogen ontmoeten. Ik kijk er naar uit!

  • 30 December 2011 - 17:57

    Dick De Ruiter:

    Beste Kees,

    Je bent erg trouw in je verslaggeving van hetgeen je zo dagelijks meemaakt; trouwens met een fijne losse stijl van schrijven. 'k Vermoed dat hetgeen je dagelijks meemaakt meer zal zijn dan je verwoord. En daarom de vraag: Heb je het idee, c.q. overtuiging dat je hetgeen voorgescchoteld krijgt en wellicht zelf hebt opgezocht op het gebied van de Koptische kerk voldoet aan jouw studi-verwachting vooraf?

    Hoe het ook zij, we wensen en bidden je een goede jaarwisseling toe en voor jou en allen die je Lief en Dierbaar zijn een Gezond en Gezegend 2012.

    Hartelijke groeten

    Mattie en Dick

  • 31 December 2011 - 11:49

    Vera & Joa:

    Lieve Kees / papa,

    Fijn dat je weer internetverbinding hebt! Hierdoor kunnen wij jouw verhalen weer goed volgen!

    Wij wensen jou een goede jaarwisseling toe! Ik (Joa) heb veel zin om naar Egypte te komen.

    Groetjes!

  • 31 December 2011 - 23:17

    Joa:

    Pap, gelukkig nieuw jaar! Dat je weer veilig terug in Nederland mag komen!

  • 01 Januari 2012 - 17:09

    Klaas En Anneke:

    Beste ds. Kees,
    Een nieuw jaar. Nieuwe kansen en mogelijkheden. Je door ons gewaardeerde verslagen over je ervaringen in Egypte waarvan we bij tijd en wijle kennis nemen volgend, wensen we je een goed 2012 toe. Met een hartelijke groet van Klaas en Anneke de Kam.

  • 02 Januari 2012 - 11:46

    Rein:

    Hoi Broer, ik geniet met volle teugen van je humor en ben blij dat je menu wat uitgebreider raakt. Zo zie je maar: je bent nooit te oud om te leren. En ook niet te laat voor goede wensen. Weliswaar hadden Wimke en ik een kaartje met dergelijke inhoud gestuurd, maar ik denk niet dat Chtistine die doorgestuurd heeft (heb je fijn nog een hoop post door te nemen als je weer thuis komt!). Toch wil ik je nu ook mede namens Wimke alle goeds voor het komende jaar toe wensen. ik krijg trouwens een beetje een Big Brother gevoel als ik naast dit blokje een advertentie zie van het Zilveren Kruis m.b.t. het "Prikkelbare Darm Syndroom". Weet jij daar meer van?

  • 02 Januari 2012 - 15:33

    Willemienk:

    Het gaat bijna te vlug om jouw weblog te volgen. Ik blijk er een achter te zijn Alzo dus
    alsnog een late reactie.
    Na alle overvloedige maaltijden en rijk vloeiende wijnen en champagnes is het goed om telezen over bonen - en linzenschotels. Laat ik daar nou dol op zijn. Maar een combinatie van tonijn met bonen lijkt me op z'n zachts gezegd zeer onsmakelijk.Jij moet wel lekker afvallen.
    Het is mooi om te lezen met hoeveel liefderijke humor je jouw ontmoetingen beschrijft.
    Vele groeten van Gerard en mij
    het is mooi om te lezen

  • 06 Januari 2012 - 11:25

    Liesbeth Kranenburg:

    Dag Kees,
    U weet ws niet wie ik ben, maar heb de afgelopen twee dagen met genoegen de verslagen gelezen, en ga nog wat herlezen. Maar op de linzensoep wil ik toch even reageren, want voor een schaal linzensoep je eerstgeboorte recht vergeven lijkt een hoge prijs, maar als u de gelegenheid krijgt de linzensoep te proeven die mijn moeder maakt en daar dan een pannetje van mee naar huis te krijgen dan is die prijs in eens zo hoog niet meer. Overigens wil ik niet in de verleiding brengen om, mocht dit het geval zijn, uw eerst geboorte recht af te staan. Bij mijn moeder kunt u zonder enige tegenprestatie een bordje linzensoep eten!!
    Blijft uiteraard nog even de vraag staan wie mijn moeder is. Ik zal u een hint geven. Afgelopen dagen was ik met twee van onze zonen in Koudekerke, en een van hen had de ondeugd in z'n lijf om even belletje te leuren op het dorpsplein. Helaas moest hij van opa kleur bekennen. Overleg dus eens met het thuisfront wie er aan de deur geweest is, dan komt het met het pannetje linzensoep ook wel goed!

    Het ga u goed in Egypte,

  • 08 Januari 2012 - 21:28

    Tine:

    Als wij onze hond niet hadden hadden wij dit radsel nooit kunnen oplossen,...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cornelis

Actief sinds 11 Nov. 2011
Verslag gelezen: 895
Totaal aantal bezoekers 36909

Voorgaande reizen:

14 November 2011 - 24 Februari 2012

Mijn eerste reis naar Egypte

Landen bezocht: